Poradenská linka dTestu na telefonním čísle 299 149 009 zaznamenává narůstající počet stížností na pořadatele předváděcích akcí. Jen za letošní rok jich bylo již více než 2000. Organizátoři nutí seniory k uzavření kupní smlouvy například s odůvodněním, že jen tak zachrání život svůj i svých bližních. To lze považovat za formu psychického nátlaku, které se jen těžko odolává. Využijí-li pak spotřebitelé svého práva na odstoupení od kupní smlouvy, často jim kladou obchodníci do cesty mnoho překážek, případně jejich zákonná práva nerespektují.
Někteří pořadatelé předváděcích akcí, mezi které se řadí i společnost Beck Czech, s.r.o., jednají se spotřebiteli nejen neeticky, ale také v rozporu se zákonem, neboť požadují v uzavíraných smlouvách úhradu dalších nákladů v případě odstoupení od smlouvy. „Takové náklady jsou ve skutečnosti skrytými sankcemi za odstoupení, což je v rozporu se zákonem,“ vysvětluje vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený.
Jmenovaná společnost požaduje navíc při porušení smluvních podmínek smluvní pokutu ve výši 20 % z ceny zboží. „Taková smluvní pokuta je zcela jistě nepřiměřená, a tudíž neplatná. Při vymáhání pokut pak Beck Czech podle informací od jejich zákazníků ihned hrozí žalobou a zahájením exekučního řízení na částky navýšené o desítky tisíc korun,“ dodává Zelený.
Časopis dTest proto vyzývá všechny pořadatele předváděcích akcí, včetně společnosti Beck Czech, s.r.o. k etickému jednání vůči seniorům, kteří jsou primárními návštěvníky těchto akcí, a k dodržování právního řádu této země. V rámci prevence před negativními důsledky předváděcích akcí připravil časopis dTest i sérii přednášek ve spolupráci se Zastoupením Evropské komise v ČR, Europe Direct a Silvií Dymákovou, autorkou dokumentu „Šmejdi“, který ukazuje zblízka praktiky těchto společností.
zdroj : dTest