"Čísla takzvaných barevných linek mají přesný, i když ne zcela jednoduchý systém a je dobré se v něm orientovat," vysvětluje poradce časopisu dTest Miloš Borovička a dodává: "Například telefonní čísla začínající osmičkou můžeme rozdělit na zelené linky, které jsou pro volajícího bezplatné, a dále modré a bílé linky, kde se úhrada dělí mezi volajícího a volaného. Charakter služby naznačují první tři číslice." Spotřebitelé jsou občas zmateni, neboť nevědí, že tyto linky mohou být placené, případně, že operátoři volání na ně nezahrnují do volných minut. Například dlouhý hovor s bankou se tak může snadno prodražit.
Naopak telefonní číslo začínající devítkou nemusí vždy značit vysoké zpoplatnění. Předvolba 910 se využívá pro volání přes internet, čísla začínající dvojčíslím 97 používají pro své sítě České dráhy, armáda a policie. "Na naší poradenské lince se setkáváme s klienty, kteří se obávají volat zpět na čísla začínající devítkou, neboť očekávají vysoké zpoplatnění," řík! á Borovička a vysvětluje "S trochou znalosti ale není důvod k obavám. Číslo je třeba brát jako celek. Ta prémiová lze poznat na první pohled."
Čísla prémiových, tedy speciálně zpoplatněných linek vždy začínají předčíslím 90, třetí číslice uvádí charakter služby a čtvrtá a pátá číslice udávají cenu minuty hovoru. "Pozor je třeba dát na čísla začínající 905, zde se cena hovoru vyjádřená čtvrtou a pátou číslicí násobí desetkrát a hovor tak zákazníka může vyjít až na 990 korun," upozorňuje Borovička.
Podrobnou tabulku s cenami a způsobem účtování hovoru je možné si stáhnout na stránkách www.dtest.cz/barevnelinky. Komplexní příručka, která pomůže orientovat se v oblasti komunikací, je k dispozici na www.dtest.cz/dzungle.